Požádali jsme o názor na Žížalici odborníky z různých sfér
Veronika Vítová (rozená Schönová)
Od roku 2004 je registrovaný ergoterapeut, může vykonávat praxi bez odborného dohledu.
Je členkou profesní organizace České asociace dětských Bobath terapeutů (www.cadbt.cz) a profesní organizace rodinných terapeutů SOFT (www.soft-os.cz)
Pracovala v Centru komplexní péče pro děti s poruchami vývoje FN Motol, na dětském neurologickém oddělení fakultní Thomayerovy nemocnice, v Jedličkově ústavu a pro lůžkové a ambulantní pacienty dětské části FN Motol, dále také v o.s. Prev-Centrum. Aktuálně spolupracuje s IC Zahrada.
Externě spolupracuje s organizací LUMOS v rámci procesů transformace ústavní péče v ČR.
Publikační činnost:
2008 – články pro časopis Sestra („Spolupráce ergoterapeuta s rodiči dětských klientů“ a „Sociální interakce a stereotypy“)
2009 – spoluautor článků pro časopis Sestra „Význam péče o jizvu v dětském věku u onkologických pacientů na příkladu Hodgkinovy choroby“ a „Uplatnění Bobath konceptu u dětí na transplantační jednotce kostní dřeně FN Motol“
2010 – kapitoly pro knihu doc. Koláře et al. „Rehabilitace v klinické praxi“
Praxe:
- 2003(únor) – 2004(únor) – Ergoterapeut v Centru komplexní péče pro děti s poruchami vývoje FN Motol (činnost na dohodu)
- 2003(březen) – 2005 – Ergoterapeut na dětském neurologickém oddělení fakultní Thomayerovy nemocnice (činnost na dohodu)
- 2003 (červenec) – praxe v Kojeneckém ústavu v Krči (student)
- 2004(září) – 2005 – ergoterapeut v Jedličkově ústavu a školách (hl.prac.poměr)
- 2006 (březen) – 2011 (červenec) – Ergoterapeut pro dětskou část FN Motol (hl.prac.poměr) – pro lůžkové a ambulantní pacienty
- 2011 (srpen) – 2012(prosinec) – Poradce o.s. Prev – Centrum
- 2011 (listopad) – nyní – Soukromá praxe Hnízdo (poradenství v ergoterapii, rodinná terapie, supervize, lektorská činnost)
- 2012 (duben) – nyní – IC Zahrada – ergoterapeut
- 2009 (únor) – nyní – Externí spolupráce s LUMOS
Žížalice nabízí z pohledu dětského ergoterapeuta všestranné využití u dětí s různým zdravotním znevýhodněním. Je založená na jednoduchém principu základní desky a komponent, které nabízejí možnost stupňování her a činností od těch nejjednodušších, pro ty děti, které mají těžké zdravotní znevýhodnění (např. sledování vytváření obrázku na Žížalici, uchopování „špuntíků“ z Žížalice) až po hry složité, které vyžadují dobrou pozornost a jemnou motoriku.
Z hlediska motoriky umožňuje Žížalice rozvoj jemné motoriky, různých druhů úchopů, zapojení obou rukou do činnosti a podporu izolovaných pohybů zápěstí a prstů. Vzhledem k většímu rozměru Žížalice je možné zaměřit se také na rozsah pohybu v jednotlivých kloubech horní končetiny. Jednotlivé části „žížaly“ a „špuntíky“ je možné využít i samostatně nebo s nimi pracovat i v 3D rozměru a podpořit tak děti v jejich konstrukční představivosti, nápodobě, uvědomění si posloupnosti. Plocha Žížalice a její jednotlivé komponenty umožňují také rozvoj koordinace oko-ruka, cílení pohybu a mohou podpořit i prostorovou orientaci dítěte na ploše. Žížalice tak muže být dobrým základem pro nácvik grafomotoriky.
Z hlediska senzoriky má Žížalice výhody v možnosti vybrat si barvu základové desky, což je důležité pro děti s poruchami zraku. Vhodná barva desky pak může dobře kontrastovat s barevností „žížal“.
Z hlediska kognitivních funkcí jak již bylo zmíněno Žížalice může rozvíjet nápodobu, posloupnost, lze ji využít pro nácvik paměti a hlavně pozornosti. Pomocí Žížalice je možné rozvíjet i dovednosti související s poznáváním barev, tvarů a také dovednosti početní.
Z hlediska sociálních dovedností Žížalice vybízí k tvoření a hrám. Může sloužit jako „komunikační most“ jak mezi dětmi, tak mezi dětmi a dospělými bez nutnosti komunikace verbální.
PhDr. Markéta Šauerová, Ph.D.
Vystudovala obor pedagogika-psychologie a jednooborová psychologie na FF UK Praha.
V rámci profesního rozvoje absolvovala řadu kurzů zaměřené na arteterapeutické a muzikoterapeutické techniky.
Při studiu v zahraničí na Freie Universität Berlin se hlouběji věnovala oblasti rozvoje komunikačních dovedností.
Od roku 2006 působí na VŠTVS PALESTRA, kde se zabývá problematikou pedagogicko-psychologické diagnostiky u vybraných skupin klientů a možnostmi intervence – problematika volby vhodných aktivit u dětí s ADHD, volby pohybových aktivit u dětí s ADHD s ohledem na dodržování didaktických zásad, motivace ke vzdělávání, podpora komunikace v rodinné výchově apod.
Rovněž se zabývá tvorbou volnočasových aktivit pro vybrané cílové skupiny.
Autorka a spoluautorka publikací: Speciální pedagogika v praxi, Specifika edukace seniorů, Projekty osobnostního rozvoje v nestandardních výchovných podmínkách) a dalších.
Žížalice je unikátní hračka pro klienty různého věku s různými edukačními potřebami. Lze ji využít jak při rozvíjení jemné (i hrubé) motoriky u dětí, tak při rozvíjení prostorového vnímání, procvičování pravolevé orientace, pro nácvik koncentrace pozornosti či jen pro smysluplné využití času během čekání u lékaře či na vyřízení nějaké žádosti na úřadu.
Hrací desky je možné využít i v elementární výuce při nácviku čtení a psaní – pomocí hadiček mohou děti procvičovat vzory písmen (či později v rámci speciálně-pedagogických náprav u dětí se specifickými vzdělávacími potřebami). Hadičky v tomto případě tvoří zajímavou alternativu textilních písmen či drátků, které se rovněž pro nácvik prvopočátečního čtení a psaní používají.
Její nespornou výhodou je zejména snadná údržba a možnost pravidelného a jednoduchého hygienického ošetření, což je velmi cenné při práci s malými dětmi a seniory. Díky různým barevným kombinacím speciálních hadiček, s nimiž se na desce manipuluje, tvoří hračka zároveň zajímavý designový doplněk interiéru čekáren, odborného pracoviště i tříd.
Velmi vhodnou pomůckou je Žížalice rovněž při rozvíjení motoriky u seniorů a osob se sníženou hybností, činnosti na této hrací desce mohou vhodně doplnit ergoterapeutická cvičení. Desky lze rovněž využít při kognitivním tréninku, záleží v tomto směru na tvůrčím přístupu odborníka, který s deskou bude pracovat. Desku můžeme vhodně využít jak při individuální práci s klientem, tak je možné ji využít i při práci s menší skupinou klientů (nácvik neverbální komunikace, plnění společného úkolu, rozvoj sociálních dovedností).
Mgr. Eva Nechlebová, Ph.D.
katedra biomedicínských předmětů
Přednášející na VŠTVS Palestra, fyzioterapeut, aktivizační pracovník Nemocnice Měšice.
Žížalice je velmi vhodná pomůcka pro aktivizační programy seniorů a to jak při individuální, tak i při skupinové terapii.
Jednoduchost této pomůcky a snadná opakovatelnost jednotlivých cvičení pomáhá u seniorů překonávat zábrany a „respekt“, který mají například při kreslení, nebo i jiných výtvarných a rukodělných činnostech.
Žížalice pomáhá nejen obnovovat motorické schopnosti, rozvíjet kreativní myšlení a fantazii, ale je i velmi vhodná při překonávání prvotního vzájemného ostychu a k navázání interakce mezi pacientem a lektorem.
Kromě vlastních tvořivých činností je možné Žížalici s výhodou využít i pro zpestření jiných známých her a soutěží jako jsou například Aktivity, nebo Piškvorky, které tato pomůcka dokáže ozvláštnit a zároveň do nich přinést nenápadnou formou i nový prvek procvičování jemné motoriky.
Pro práci v nemocničních zařízeních je podstatnou výhodou snadná přenositelnost, udržovatelnost a možnost desinfekce včetně toho, že při práci nevzniká žádný odpad a nedochází ke znečištění oděvu ani ložního prádla.